Hoe werkt het?

Leerlingen van leerjaar 9 krijgen ‘s ochtends op hun eigen niveau les in de basisvakken. De middagen staan in het teken van thematisch onderwijs. De leerlingen werken in modules aan hun eigen leerdoelen. Ze hebben invloed op het leerproces en de lesinhoud en bereiden zich voor op de middelbare school. De modules omvatten:

  • het vergroten van sociale weerbaarheid en zelfkennis
  • het verbeteren van productief taalgebruik, in schrijven en spreken
  • leren plannen, werken met een agenda en huiswerk maken
  • beroepsoriëntatie, basisvakkenboost en middelbareschoolvakken de meesterproef.

De behoefte is duidelijk

Andrea: “In Nederland gaan kinderen heel vroeg naar het voortgezet onderwijs, waardoor ze al op jonge leeftijd de selectie doormaken. Juist in de jaren dat ze nog volop in ontwikkeling zijn. Voor sommige kinderen komt de selectie echt te vroeg. Die gun je een extra jaar op de basisschool om beter voorbereid, zelfverzekerder en zelfbewuster de overstap te maken.”

Ursela: “Toen wij beseften dat op elke school in Haarlem wel 1 of 2 kinderen in groep 8 zitten die baat hebben bij zo’n bonusjaar, dachten we: als we die nu eens samenbrengen in één groep? Eenmaal om de tafel met het bestuur van Spaarnesant ontdekten we dat andere schoolbesturen en zelfs het voortgezet onderwijs er ook mee bezig is. De behoefte is duidelijk.”

Leerjaar 9 past prachtig binnen het thematisch onderwijs
— Ursela van den Born - van Gemert, directeur Camelot

Eigen locker

Ursela: “De redenen waarom een kind extra tijd nodig heeft, zijn heel divers. Langdurige ziekte, trauma, zij-instroom, dyslexie, taalachterstand. Zelfs uitloting voor de eerste keuze in het VO kan een reden zijn.”

Andrea: “Alleen op een hoger niveau uitstromen, dat is voor ons geen reden om een kind aan te nemen. We hebben een uitgebreide procedure, waarin we zowel de leerling als de ouders betrekken. Wat verwachten zij, wat kunnen wij bieden, wat wil het kind zelf?”

Ursela: “We organiseren Leerjaar 9 op Camelot, omdat zo’n extra jaar goed in ons thematisch onderwijs past. De groep draait mee in het gewone lesprogramma – ’s ochtends instructie in de basisvakken en ’s middags modules binnen een thema. Daarbij snuffelen de leerlingen aan middelbareschoolvakken, krijgen ze allemaal een eigen locker en leren ze omgaan met huiswerk en een schoolagenda.”

Andrea: “Het voordeel is dat we op deze manier binnen de wet- en regelgeving van het primair onderwijs blijven. Voor ouders zijn er bijvoorbeeld geen extra kosten.”

De selectie komt voor sommige kinderen echt te vroeg
— Andrea Koopmans, kwaliteitsleerkracht

Praktische informatie

Leerjaar 9 is geschikt voor alle leerlingen uit groep 8 in Zuid-Kennemerland. Aanmelden kan al vanaf groep 7. De uiterste aanmelddatum voor het volgende schooljaar is 15 april. Leerjaar 9 kost ouders niets extra: de leerling blijft ingeschreven binnen het primair onderwijs.

De leerlingen krijgen les op OBS Camelot. De groep heeft een eigen plek in de school. Elke leerling van Leerjaar 9 heeft een locker om persoonlijke spullen op te bergen. Na de aanmelding gaan we met ouders en leerling in gesprek om verwachtingen af te stemmen. Wat zijn de leerdoelen? Hoe kunnen we die bereiken? We nemen geen leerlingen aan om uitsluitend op een hoger niveau uit te stromen.

Scroll naar boven